Banjalučki
aerodrom je već godinama u raznim fazama reorganizacije, a u novostima možemo
pročitati da svake godine bilježi sve lošije rezultate i da pri tom nema
vijesti o dolasku novih aviokompanija. Trenutno od četiri međunarodna aerodroma
u Bosni i Hercegovini, Banjalučki stoji najlošije sa najmanjim brojem putnika u
odnosu na Sarajevo, Tuzlu i Mostar.
Nažalost, nikada ideja
aerodroma nije u potpunosti zaživjela, tek su zabilježeni rezultati do 45000
putnika u jednoj godini, i ovo se smatraju zlatnim vremenima aerodroma, kada je
sa aerodroma letila "Air Srpska".
U predhodnim godina "Air Serbia" je
pokrenula direktne letove za Beograd, koji i operišu i danas, dok je "BH Airlines" odlaskom u stečaj prekinuo liniju
za Cirih.
Predhodne godine zabilježeno je ukupno 22 000
putnika, što predstavlja pad i veoma loš rezultat za aerodrom sa ovolikim potencijalom.
Pri
tome, broj putnika koji iz banjalučke regije koristi usluge vazdušnog
saobraćaja sa drugih aerodroma je prema istraživanjima veći od 100.000. Dakle, za toliko
putnika je banjalučki aerodrom u gubitku.
Da bi
aerodrom u Mahovljanima „normalno“ funkcionisao, potrebno je, po analizama,
najmanje 200 putnika dnevno. Prošle godine ih je svakog dana u prosjeku bilo
60.
Istovremeno,
prema podacima Ministarstva saobraćaja i veza RS, troškovi ovog preduzeća u
2016. godini iznosili su 2,75 miliona maraka. Uz to, prema podacima iz Plana
poslovanja Aerodroma za period 2017 – 2019. godina, za tekuću godinu planirano
je kod Investiciono-razvojne banke RS zaduženje od ukupno 6,5 miliona maraka,
od čega 1,6 miliona za izgradnju objekata, te oko 4,45 miliona za nabavku
opreme.
Pritom,
prema navedenom planu, predviđeno je povećanje putničkog saobraćaja sa 20.000
na oko 22.000 putnika u 2017, odnosno na 25.000 u 2018. godini. Prema podacima
Direkcije, na banjalučkom aerodromu su tokom 2016. opslužena 21.694 putnika.
Vlada
RS je prošle godine dala subvenciju od 1,9 miliona maraka, a prema budžetu za
2017. godinu, isti iznos predviđen je i za ovu godinu.
Takođe,
iz podataka Ministarstva saobraćaja i veza RS, vidi se da su na aerodromu
trenutno zaposlena 54 radnika. Treba napomenuti da grad Banjaluka angažuje
dodatnih 26 radnika koji rade na poslovima vatrogasaca.
Zgrada
Aerodroma RS u Banjaluci biće renovirana do kraja ove godine, a za tu namjenu
već je podignut kredit od sedam miliona KM u Investiciono-razvojnoj banci RS.
Postavlja
se pitanje, da li če i kada Banjalučki aerodrom iskoristiti potencijal koji
posjeduje. Posebno je interesntno da trenutno ne postoje zvanični pregovori sa
aviokompanijama, iako to možemo često čuti. Pokazalo se da ostali aerodromi u
BiH rade mnogo više na načinu da privuku aviokompanije i tako prošire svoju
mrežu letova.
Jedan
od najboljih primjera je "Aerodrom Tuzla" koji je uspio da privuče
"Wizz Air" koji trenutno ima stacionirana 2 aviona tipa Airbus 320 na
aerdormu, te time obezbjeđenih 15 linija širom Evrope.
Svakako da postoji veliki prostor da se Banjalučki aerodrom aktivira, ali za to je potreba politička volja, koja će se više aktivirati i privući avioprevoznike dajući im subvencije a sve zarad dobrobiti građana.
Srđan Petković
No comments:
Post a Comment