Tuesday 25 April 2017

NOVOSTI: Aerodrom Banja Luka: postoji li budućnost?

Banjalučki aerodrom je već godinama u raznim fazama reorganizacije, a u novostima možemo pročitati da svake godine bilježi sve lošije rezultate i da pri tom nema vijesti o dolasku novih aviokompanija. Trenutno od četiri međunarodna aerodroma u Bosni i Hercegovini, Banjalučki stoji najlošije sa najmanjim brojem putnika u odnosu na Sarajevo, Tuzlu i Mostar.

Nažalost, nikada ideja aerodroma nije u potpunosti zaživjela, tek su zabilježeni rezultati do 45000 putnika u jednoj godini, i ovo se smatraju zlatnim vremenima aerodroma, kada je sa aerodroma letila "Air Srpska".

U predhodnim godina "Air Serbia" je pokrenula direktne letove za Beograd, koji i operišu i danas, dok je "BH Airlines" odlaskom u stečaj prekinuo liniju za Cirih.

Predhodne godine zabilježeno je ukupno 22 000 putnika, što predstavlja pad i veoma loš rezultat za aerodrom sa ovolikim potencijalom.

Pri tome, broj putnika koji iz banjalučke regije koristi usluge vazdušnog saobraćaja sa drugih aerodroma je prema istraživanjima veći od 100.000. Dakle, za toliko putnika je banjalučki aerodrom u gubitku.
Da bi aerodrom u Mahovljanima „normalno“ funkcionisao, potrebno je, po analizama, najmanje 200 putnika dnevno. Prošle godine ih je svakog dana u prosjeku bilo 60.
Istovremeno, prema podacima Ministarstva saobraćaja i veza RS, troškovi ovog preduzeća u 2016. godini iznosili su 2,75 miliona maraka. Uz to, prema podacima iz Plana poslovanja Aerodroma za period 2017 – 2019. godina, za tekuću godinu planirano je kod Investiciono-razvojne banke RS zaduženje od ukupno 6,5 miliona maraka, od čega 1,6 miliona za izgradnju objekata, te oko 4,45 miliona za nabavku opreme.

Pritom, prema navedenom planu, predviđeno je povećanje putničkog saobraćaja sa 20.000 na oko 22.000 putnika u 2017, odnosno na 25.000 u 2018. godini. Prema podacima Direkcije, na banjalučkom aerodromu su tokom 2016. opslužena 21.694 putnika.
Vlada RS je prošle godine dala subvenciju od 1,9 miliona maraka, a prema budžetu za 2017. godinu, isti iznos predviđen je i za ovu godinu.
Takođe, iz podataka Ministarstva saobraćaja i veza RS, vidi se da su na aerodromu trenutno zaposlena 54 radnika. Treba napomenuti da grad Banjaluka angažuje dodatnih 26 radnika koji rade na poslovima vatrogasaca.

Zgrada Aerodroma RS u Banjaluci biće renovirana do kraja ove godine, a za tu namjenu već je podignut kredit od sedam miliona KM u Investiciono-razvojnoj banci RS.
Postavlja se pitanje, da li če i kada Banjalučki aerodrom iskoristiti potencijal koji posjeduje. Posebno je interesntno da trenutno ne postoje zvanični pregovori sa aviokompanijama, iako to možemo često čuti. Pokazalo se da ostali aerodromi u BiH rade mnogo više na načinu da privuku aviokompanije i tako prošire svoju mrežu letova. 
Jedan od najboljih primjera je "Aerodrom Tuzla" koji je uspio da privuče "Wizz Air" koji trenutno ima stacionirana 2 aviona tipa Airbus 320 na aerdormu, te time obezbjeđenih 15 linija širom Evrope.
Svakako da postoji veliki prostor da se Banjalučki aerodrom aktivira, ali za to je potreba politička volja, koja će se više aktivirati i privući avioprevoznike dajući im subvencije a sve zarad dobrobiti građana.

Srđan Petković

No comments:

Post a Comment